Laatste dag in Ostersund - Reisverslag uit Östersund, Zweden van Paul Veenstra - WaarBenJij.nu Laatste dag in Ostersund - Reisverslag uit Östersund, Zweden van Paul Veenstra - WaarBenJij.nu

Laatste dag in Ostersund

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

15 Juli 2017 | Zweden, Östersund

Zaterdag 15 juli.
Vandaag heb ik me verslapen, 8 uur wakker is me tijdens de hele vakantie nog niet gebeurd. De nacht begon als een koude nacht maar de ochtend was een warme ochtend omdat de zo'n volop scheen. Wat een verschil is dat als de zo'n schijnt. Er zijn weer geen broodjes bij de camping maar op de weg naar de camping toe heb ik een winkel en een benzine station gezien, daar hebben ze brood. Alles ingepakt en na snel alles afgerond te hebben zit ik voor negen uur op de fiets op weg naar de benzine bar. Onderweg gezien dat de winkel nog niet open was en als ik bij het benzine station aankom blijkt ook deze een uur langer dicht te zijn. Lachend eet ik een paar koeken en een banaan op die ik nog heb als tussendoortjes en begin aan de tocht. Tegen 10:30 uur kom ik aan bij een ski restaurant waar nog onbijtbuffet wordt geserveerd. Na deze Betaald te hebben en plaats genomen te hebben met koffie en 3 broodjes, beginnen ze al bijna weer het ontbijt op te ruimen! Nog even gevraagd waarom maar het was ter voorbereiding van de lunch. Heb nog 2 ronden gedaan in het ontbijtschap om de buik vol te krijgen wat uiteindelijk wel is gelukt. De dag is een mooie fietsdag, lekkere zo, weinig wind en een vlakke route, het is tenslotte dik 100 km die gefietst moeten worden. Na een paar stops en tig kilometer gefietst te hebben zie ik in de verte de bergen met sneeuw erop. Dit merk je ook wel omdat als de zo'n schijnt is het heerlijk maar zodra deze weg is je gelijk de koude lucht voelt. Ik heb op de camping nog met een Zweeds echtpaar gesproken die ook bevestigden dat de zomer dit jaar erg laat is. Om 14:30 uur aangekomen in Ostersund, een redelijk grote stad waar je eerst door de buitenwijken fietst voordat je in het centrum bent. Een vriendelijke leuke stad met een gezellig centrum. Eerst maar eens inschrijven in het hotel en gevraagd waar ik met mijn fiets heen kan, gewoon op de kamer zegt ze. Dus, loskoppelen en in 2 delen in de lift. De eenspersoonskamer is gezellig, samen met de fiets nog een keer de nacht doorbrengen moet lukken. Lekker douchen en dan eerst de stad zien voordat alles gesloten is. De zon schijnt nog waardoor het lekker zitten is bij het meer. Daarna nog even naar de kamer om de finish te zien van de Tour de France wat ik al die tijd niet heb kunnen doen en dat op een heerlijk bedje. Na de finish een restaurant gezocht die alles met lokale producten bereid, een pizza met vis, zalig. Een lekker stout bier erbij en een koffie na en het slapen gaat vanavond zeker lukken. Morgen is het plan om na het ontbijt om 11 uur naar het vliegveld te gaan om zeker te zijn dat de fiets en de kar mee kunnen in het vliegtuig, dat is nog een beetje onzeker maar ik ga mijn best doen.
Dit zal wel het laatste verslag zijn van mijn fiets vakantie, is het geworden wat ik had verwacht? Natuurlijk niet helemaal , de noordkaap was leuk geweest maar omdat dit als mijn eerste fietsvakantie ooit in een keer te volbrengen was een hele opgave geweest die, nu ik weet hoe e.e.a. werkt, niet realistisch was. Wel heb ik het alleen zijn in het begin gewaardeerd maar na 4 week begint het te knagen en ben ik blij morgen weer thuis te zijn. Misschien in gezelschap van een ander fietser zou het makkelijker zijn geweest, maar fietsen met z'n tweeën is ook een opgave, je moet een eigen tempo rijden en dat is moeilijk met twee man. Zal ik het ooit weer doen? Misschien een week maar zeker geen 4 week, alleen met tent. De taak om elke keer weer alles in en uit te pakken dat geloof je op den duur wel. Hotelletjes in een iets dichter bevolkt gebied zou een optie zijn, hierdoor is er ook minder bagage nodig wat het fietsen een stuk makkelijker maakt. Het moet dan wel een gebied zijn met heuvels en geen bergen, alleen mooi weer maar niet te warm, enz enz... Kortom, ja nog een keer fietsen in de vakantie is leuk maar dan wel op een andere manier uitgevoerd.
Neemt niet weg, en dat wil ik benadrukken, ik heb een leuke tijd gehad, heerlijk gefietst en weer een stukje wijzer geworden. En daar heb ik het voor een groot deel ook voor gedaan. Zweden blijft een mooi land maar is met de auto beter berijdbaar.

Op deze manier wil ik nogmaals iedereen bedanken die mij moed heeft ingepraat, gesteund heeft, adviezen heeft gegeven maar vooral meegeleefd heeft bedanken voor alles. Zo ver weg en toch allemaal dichtbij, zowel collega's, vrienden, familie, allen heel erg bedankt.

• 15 Juli 2017 - 20:30

Martin:

Mooi verslag weer :-)
    Succes met de terugreis

• 15 Juli 2017 - 21:17

Koos O:

Mooi dat je dit toch als een mooie ervaring ziet om nog een keer een andere tocht te maken naar een meer bewoond gebied. Barcelona bijvoorbeeld of Rome of naar Santiago de Compostella als je met pensioen bent!!!!!!! of eerder zegt Cathrien.

• 15 Juli 2017 - 22:34

Karin:

Hoi Paul, vond het erg leuk om al je reisverslagen te lezen en heb met je meegeleefd. Vond het ook verschrikkelijk dat je een paar keer verkeerd was gereden op die stomme gravel-wegen!
    Ik vind het een topprestatie dat je zo gigantisch ver bent gekomen. En snap ook heel goed dat je eerder terugkomt dan oorspronkelijk de bedoeling was. Geniet vanavond van slapen in een echt bed, morgen ben je weer bij je dames!!
    Liefs, Karin

• 15 Juli 2017 - 23:31

Peter:

Ik wil nog een keer naar de Middellandse zee fietsen, iets minder ver, iets dichter bevolkt...

• 16 Juli 2017 - 09:37

Andrew Veenstra:

Heb al je reisverslagen met veel bewondering gelezen. Je kunt supertrots zijn op wat je hebt bereikt!

• 16 Juli 2017 - 11:40

Mikel:

Respect Paul, knap gedaan in alle opzichten! En ik vond je verhalen erg leuk om te lezen. Goede terugreis gewenst.

• 17 Juli 2017 - 09:24

Bert Ter Harkel:

Beste Paul, bedankt voor het delen van jouw reis. Ik heb er erg van genoten en kan me goed voorstellen dat je er klaar mee bent. Respect voor wat je hebt bereikt!
    Een eventueel volgende keer maar naar het mooie zuiden!
    Tot gauw topper!

• 17 Juli 2017 - 17:14

Jaap:

Respekt hoor Paul, als je naar het kaartje kijkt is het nog een heel eind fietsen, mooie reis, leuke verslagen, je bent een bijzondere ervaring rijker daar doe je het voor.