Van Overburn naar Malung - Reisverslag uit Överbyn, Zweden van Paul Veenstra - WaarBenJij.nu Van Overburn naar Malung - Reisverslag uit Överbyn, Zweden van Paul Veenstra - WaarBenJij.nu

Van Overburn naar Malung

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

08 Juli 2017 | Zweden, Överbyn

Vrijdag 7 juli.
Dat was weer een dag. Ik was om 5 uur wakker en dacht dat is te vroeg, brood is pas te halen om 8 uur. Dus ik draai me om en wordt om 8 uur wakker, de biologische klok bij veel daglicht begint toch al te werken. Vlug naar het benzine station, zijn de laatste 2 broodjes voor mij, en dat om 8:15uur. Een koffie en beleg meegenomen en in de gezamenlijke ruimte lekker ontbijt gehad. Mijn buurman begon over het openbaar vervoer, dat is er wel in Zweden maar het is de bedoeling dat als ik terug ga dit incl. de fiets moet en dat lijkt moeilijk te gaan. Ik moet hier over nadenken omdat ik niet zeker weet of de noordkaap haalbaar is en of ik dat, gezien de verhalen over sneeuw enzo, eigenlijk wel kan en wil. Ook is het voor de dames die mij komen halen een hele trip om 3000km te rijden achter elkaar aan, dit is wel veel gevraagd. De eigenaar van de camping adviseerde mij om daarvoor in Mora navraag te doen bij het treinstation, een taak voor morgen dus. Om nu helemaal vanuit het hoge noorden, waar dat dan zal zijn, terug te fietsen dat zie ik niet zitten, dat is best ver... De inspanning voor deze dag was van tevoren al wel duidelijk, vele meters klimmen over de de E45. Het was een bewolkt lekkere dag dus het weer was ideaal voor de fiets. Het klimmen viel mij eigenlijk wel mee. Het is een wintersport omgeving dus er moest wel geklommen worden. Ook zoals voorspeld veel bos. De TomTom had wel 2 verkorte routes voor mij bedacht, 2 keer van de E45 af over grindpaden heen dwars door het bos. Als je daar een ongeluk zou krijgen duurt het minimaal een week voordat je gevonden wordt. Maar het wel een erg mooi stuk ondanks dat het fietsen er niet makkelijker op werd. Op het hoogste punt in de omgeving aan de E45 was een restaurant geheten " dutch mountain" daar had ik wel oren naar omdat het lunchtijd was. Toen ik Eenmaal binnen was en de vraag gesteld had " waarom het eigenlijk de dutch mountain" heette werd gelijk de vraag gesteld, "ben jij Hollands?" Toen wist ik genoeg en kon overgaan in het Nederlands. Hamburger met frieten dan maar en een grote cola, alles uitgevoerd op zijn Nederlands. Heb je een restaurant waarbij je zelf alleen vakantie hebt in april en november want voor de rest van het jaar moet je dan werken voor zowel de wintersport gasten als de zomervakantie, leuk? ik weet het niet. Aangekomen in Malung is het een mooie camping met opstel plaatsen voor campers en huisjes en een mooi grasveld voor de tent. Tot nu toe (17:30uur) 2 tenten en 20-25 Campers en caravans, de tent sterft hier uit als je het mij vraagt. Na het douchen eerst naar het dorp om eten te kopen bij, jawel de Lidl. Voor de rest is het dorp op sterven na dood, het is een triest aanblik. Er zijn wat winkeltjes, met gebruikte spullen, een bar, een hotel, een boekhandel een fotograaf en wat pizza en kebab tenten en voor de rest is het een half gesloten dorp. Verderop staan wat 3 hoog flats met voornamelijk mensen met een migratie achtergrond die aan het dorpsleven niet echt iets toevoegen, ze zijn voornamelijk niets aan het doen. Ik weet niet of dit dorp nog een lang bestaan heeft. Er hangt geen sfeer en iedereen is in zichzelf gekeerd, of op de mobiel of in de oordoppen voor de muziek. Snel boodschappen doen bij de Lidl dus, daar waar ook weer een bedelaarster voor de deur zit, en terug naar de camping. Ik ben nu in veel dorpen geweest en zie dat Zweden niet overal even goed bezig is, de dorpen zijn gewoon niet prettig om in te zijn. Zoals ik al zij, vanavond zelf maar koken dus. Pasta! (Was in de aanbieding dus....) Met een lekker biertje, wat fruit en een toetje. Gelijk broodjes voor morgen en klaar is Paul voor de volgende dag want het fietsen zelf blijft het leukste (zolang het droog is).
Net, een uurtje geleden, komt mijn grote vriend van gisteren aangefietst. Hij heeft alleen de E45 genomen en heeft er zeker een paar uur langer over gedaan. Ik vind het erg knap dat je op die leeftijd nog zoiets onderneemt, petje af. Volgens mij is hij bekaf en stijf in de benen want om van zijn fiets af te komen moet deze helemaal plat om zijn been eroverheen te zwaaien. De trip eindigt voor hem in Denemarken, daar neemt hij de trein om daarna met de boot richting huis te gaan, de F.eilanden. Hij is gekomen toen ik aan het eten was, zelf moest hij nog eten kopen, eieren en spek. Toen hij terug kwam heeft hij ook nog een lokale lekkernij gekocht, Messmor in een tube. Een beetje zoek maar alle kinderen vinden het lekker. Op brood of een cracker, het kan allemaal. Ik dank hem voor deze lekkernij waarna hij zijn eigen eten nog moet maken. Later op de avond hebben we nog even de dag doorgenomen en onze thuissituatie en hoe de vakantie verder is gepland, en dat onder het genot van de goedkoopste witte wijn, in een koffiekop, met heel veel vliegjes, jawel het vliegjesseizoen is voor mij nu echt geopend. Tegen 21:30uur wordt het zo erg dat we er maar een eind aan moeten maken. Welterusten vriend, kijken wat de dag van morgen brengt.

  • 08 Juli 2017 - 21:31

    Bart:

    Paul, er ligt heus wat sneeuw. Maar niet op de weg. Gewoon doorgaan!

  • 09 Juli 2017 - 10:01

    Koos O:

    Je kunt overwegen om de fiets en kar met de pakketpost terug te sturen naar Groningen of naar een stad waar jullie op de terugweg met de camper langs komen. Je kunt dan zelf (met de tas) met het openbaar vervoer richting het zuiden reizen.
    Doooooorgaaaaan. Er is altijd een weg terug.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Paul

Actief sinds 11 Juni 2017
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 13631

Voorgaande reizen:

21 Juni 2017 - 18 Augustus 2017

Fietsen naar de Noordkaap

Landen bezocht: