Van Orsa naar Furudal - Reisverslag uit Orsa, Zweden van Paul Veenstra - WaarBenJij.nu Van Orsa naar Furudal - Reisverslag uit Orsa, Zweden van Paul Veenstra - WaarBenJij.nu

Van Orsa naar Furudal

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

12 Juli 2017 | Zweden, Orsa

Maandag 10 juli
Wat een dag. Vandaag zou ik fietsen vanuit Orsa naar Lillharder. 7 uur wakker en om 8 uur op de fiets. Het zou een zware tocht worden want er zaten behoorlijke heuvels in het parcours. Maar goed, daar was ik op voorbereid. Eigenlijk heb ik vannacht wildgecampeerd, ik heb voor 1 nacht betaald en 2 nachten verbleven, 225kr. Verdiend. Maar goed, ik had die dag ingezet op een fietstocht naar Lillharder, een tocht van ongeveer 110km met veel klimwerk, vandaar ook de rustdag. De eerste 15km gingen voortvarend. Af en toe een deel lag een deel van de weg eruit omdat de regenwater doorvoeren onder de weg werden vervangen. Op deze weg ben ik dat zo'n 10 keer tegen gekomen. En plots was de weg afgesloten en kon je met geen mogelijkheid verder. De omleiding wees het bos in wat begon met asfalt maar al snel overging in jawel, gravel. Half natte gravel wat het fietsen er niet makkelijker op maakte. Gewoon de weg volgen dacht ik omdat de afslagen die ik tegen kwam van nog mindere kwaliteit waren. De weg, die bleef maar klimmen en klimmen terwijl de TomTom alleen maar onzin uitkraamde. Ik ben onderweg nog 2 auto's tegen gekomen dus ik dacht, dat zit nog wel goed. Totdat ik na zo'n 15-20km erachter kwam dat ik uit kwam op een doodlopende weg bij een meer waar 10 vissersbootjes lagen. SHIT. Helemaal weer terug was de enige oplossing want een bord of duidelijk aangegeven afslag heb ik niet gezien. Onderweg nog wel een vader met zijn zoon aangesproken die, uiteraard onderweg waren naar de visvijver, zij hebben nog geprobeerd een route uit te leggen maar dat leek kansloos, te ingewikkeld, alleen maar bos, gravel en hoge heuvels. Dus toch maar weer terug naar het begin. Omdat ik de hele tijd geklommen had was de terugreis een redelijke eenvoudige rit, alleen maar remmen en op de weg letten. Terug aangekomen op het asfalt de TomTom ingesteld op Tandsjoborg. Niet wetende dat het enige alternatief wel via Orsa ging. Dus aangekomen in Orsa eerst maar weer eens lunchen en de tegenslag verwerken, het was inmiddels alweer 12:30uur. Een hele ochtend zwaar voor niets gefietst en niet eens een rendier gezien. Na de lunch richting de E45, de enige zekere route. De TomTom probeert via een zijweggetje een veilige route te bedenken maar de hoofdweg was een prima route omdat dit in ieder geval een asfaltweg is waarop je kunt doorrijden, voor iets anders was ik niet in de stemming. Onderweg wel mooie dingen gezien, een koffiehuizen langs de weg met een prachtig uitzicht over het dal. Hier nog even gesproken met mensen uit Gotenburg die duidelijk zagen dat ik er behoorlijk doorheen zat. Na de koffie met gebak weer met volle moed op de fiets gestapt. Eerst nog weer een roofvogel gezien en daarna een prachtige grijze uil met zwarte vlekken, deze moet zo ongeveer een 60cm grot zijn geweest. Ik dacht in de remmen en een foto maken, en weg was hij alweer..... Een uurtje later sta ik op de camping in Furudal, doordat ik middels een asfaltweg toch afgeweken ben van de E45 en de ochtend was mislukt ben ik geëindigd op deze camping. Een mooie route maar achteraf iets te ver van de E45. Ik was klaar met de dag en gelukkig zag ik deze camping. Geen internet maar wel een lekkere douche en smorgens broodjes. Een lekkere simpele eenvoudige camping was heerlijke nachtrust betekent. Morgen verwachten ze regen, we zullen zien ik verwacht het niet, ik moet de rit naar Tandsjoborg afmaken, ca. 75 km. En Dicht bij de E45 blijven, trouwens hier weinig last van muggen. Vanavond ook even naar mijn schoonouders gebeld, leuk dat ze goed op de hoogte zijn. Ze vertelde dat de dames mij misten en dat is geheel wederzijds dames. We gaan tenslotte bijna de 4e week in, woensdag om precies te zijn.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Paul

Actief sinds 11 Juni 2017
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 13638

Voorgaande reizen:

21 Juni 2017 - 18 Augustus 2017

Fietsen naar de Noordkaap

Landen bezocht: