Van Sveg naar Ratan - Reisverslag uit Östersund, Zweden van Paul Veenstra - WaarBenJij.nu Van Sveg naar Ratan - Reisverslag uit Östersund, Zweden van Paul Veenstra - WaarBenJij.nu

Van Sveg naar Ratan

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

14 Juli 2017 | Zweden, Östersund

Vandaag is de dag, dat ik heb besloten dat deze reis bijna is beëindig, het is klaar. Vanmorgen om 7 uur opgestaan en om 9 uur met fietsen begonnen. Op weg naar Ratan, zo'n tocht van 90 km, heb ik besloten dat het genoeg is. Het fietsen gaat nog prima maar de dingen erom heen vind ik niet leuk meer en heb op de fiets besloten de reis in Ondersund te stoppen. Na 4 week fietsen, eten en drinken, inkopen doen en koken, tent opbouwen en afbreken, tas in en uitpakken, kleren wassen en dat allemaal alleen vind ik dat het genoeg is geweest om te stoppen. Het alleen zijn is me tegen gevallen, ondanks alle apparaten om contact met thuis te hebben is het alleen zijn minder leuk dan ik had gedacht. Ook omdat je elke dag op een camping aankomt om en eigenlijk niets doet, voordat je tent staat en eten is geweest is het al bijna weer bedtijd omdat de dag weer vroeg begint. De vrije dagen zijn om uit te rusten en nodigen niet uit om in de omgeving iets te bezoeken. De dorpen die ik heb aangedaan stellen weinig voor. Half lege steden en dorpen, slapend langs de E45, het is een echte doorvoerroute naar het noorden. Zoals ik had gezegd, af en toe een supermarkt en een benzinestation maar opgedeeld in autokilometers en niet in fietskilometers. Op sommige campings zijn geen broodjes te krijgen en komen ze alleen het geld voor de camping innen! Dat drukt het plezier. Omdat de kar achter de fiets al zwaar genoeg is, zo'n 20-25 kg en ik niet veel boodschappen mee kan nemen, moet bij elk restaurant of benzine station iets eten en drinken. Die heb ik nu wel gezien. Het besluit om te stoppen lucht op, morgen nog een dag fietsen, 100km naar Ondersund, daar lekker in een hotel, aangeboden door hele lieve vrienden die hoopten op een doorstart, en dan zondag vliegen naar huis.
Het was een bijzondere reis die mij andere inzichten heeft gegeven wat lange afstand fietsen betekent, hoe Zweden er deels bij ligt en vooral hoeveel familie voor iemand betekent. Ik ben blij dat ik de meiden binnenkort weer zie en het heeft mij inzicht gegeven dat zonder vrienden, collega's en familie het leven een hele andere betekenis heeft.

  • 14 Juli 2017 - 20:21

    Aalbert En Ina:

    Een moedige beslissing Paul en heel verstandig. Het wordt alleen maar erger hoe hoger je komt in Zweden. De totale leegte en eenzaamheid is niet leuk meer op de fiets, we kunnen ons er alles van voorstellen
    We vinden het al heel erg moedig van je dat je zo ver gekomen bent. Rust maar lekker uit in het hotel en een goeie terug reis. Een knuffel voor jou, respect !

  • 14 Juli 2017 - 21:11

    Annette:

    Een wijs besluit! Je bent de uitdaging aangegaan om in je uppie op de fiets naar de Noordkaap te gaan. Een enorme onderneming, dat gepaard ging met ups en downs. De Noordkaap kun je ook op een andere manier bereiken. Heb diep respect voor je Paul! Een goede terugreis!

  • 14 Juli 2017 - 21:14

    Marcel:

    Respect Paul, voor de afgelegde km's en je besluit om te stoppen! Cliché alarm; het gaat niet om de bestemming maar om de reis ernaartoe. Tot snel!

  • 14 Juli 2017 - 21:21

    Jurjen & Esther:

    Paul, chapeau voor wat je hebt gedaan, je kunt trots zijn op jezelf. Nog een dagje doorzetten en dan lekker naar huis!

  • 14 Juli 2017 - 22:43

    Cathrien:

    Lieve Paul, een heel goed besluit. Petje af zover als je gekomen bent. Het is een ervaring die je nooit meer zult vergeten. Goede reis terug en we zien je snel, Dikke kus,

  • 14 Juli 2017 - 23:13

    Koos O:

    Petje af. Je hebt toch maar even, volgens mijn routeplanner, meer dan 1700 km gefietst. Ik kan me voorstellen dat je stukloopt op de omgeving en wat je helder uitlegt, alles eromheen. Lekker de benen strekken en zondag weer naar huis.

  • 15 Juli 2017 - 08:19

    Wout Haan:

    Hoi Paul,absoluut een topprestatie,wij doen het je niet na,geniet er nog even van,dan lekker naar huis en aansluitend een fijne vakantie pakken,klasse kerel,heel veel groeten van ons,Wout,Marjolein Rick en Dominiqu

  • 15 Juli 2017 - 08:49

    Annemieke :

    Tot zover toch een hele mooie ervaring en nu vooral een mooie reden om weer huiswaarts te keren! Kom gauw een keer BBQen, doen wij de boodschappen :)
    veel liefs en een goeie reis terug

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Paul

Actief sinds 11 Juni 2017
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 13655

Voorgaande reizen:

21 Juni 2017 - 18 Augustus 2017

Fietsen naar de Noordkaap

Landen bezocht: